« Terug naar opleidingen

Mediamanagement en Marketing

BOL | 4 | 3 jaar

Youtube, e-magazines, guerillamarketing, posters in bushokjes…. als mediamanager weet je hoe je verschillende media inzet om een doel te realiseren of om aandacht te krijgen voor een bedrijf. Je gaat bijvoorbeeld in gesprek met een opdrachtgever die een campagne wil opzetten om zijn naamsbekendheid te vergroten. Daarvoor bedenk je een plan en je zorgt ervoor dat het uitgevoerd wordt. Dit keer heb je gekozen voor een ‘like and share-actie’.

Het kan zijn dat je voor de uitvoering van je ideeën een grafisch vormgever, een drukker, een cameraploeg, een webdesigner of een tekstschrijver inzet. Of je begeleidt zelf een televisieproductie of organiseert een evenement. Je kent de mogelijkheden en onmogelijkheden van alle soorten werk in de creatieve sector. Dat moet ook, want anders weet degene die jij inschakelt niet wat hij voor je moet doen en is je opdrachtgever niet tevreden met het eindresultaat. Je regelt, plant, belt en organiseert. Als mediamanager ben je vooral creatief in het bedenken van plannen en oplossingen en hoef je minder creatief in vormgeven te zijn.

Je vindt het leuk om met mensen om te gaan en bent nieuwsgierig naar wie ze zijn en wat ze willen. Je bent communicatief. Organiseren en regelen is je tweede natuur. Je hebt verstand van marketing en communicatie. Je doet onderzoek naar doelgroepen en maakt een marketing- of mediaplan. Je kunt de verschillende social media van een bedrijf bijhouden en hebt contact met de klanten.

Je leert

Je leert presenteren, samenwerken, plannen, organiseren, adviseren en onderhandelen. Je krijgt vakken als zakelijk schrijven, marktonderzoek, social media, reclameleer, video, fotografie, projectmanagement en auteursrecht. Zo leer je hoe je projecten aanstuurt en een mediacampagne opzet.

De opleiding duurt drie jaar. Al in het eerste leerjaar werk je voor echte klanten. Het laatste jaar loop je twee keer een half jaar stage bij een erkend leerbedrijf. Zo krijg je veel praktijkervaring.

Met een diploma Mediamanagement en Marketing van het Grafisch Lyceum Utrecht heb je een streepje vóór. Je leert werken met professionele grafische software en je specialiseert je in het vakgebied marketing en communicatie.

Werken of doorleren?

Met je diploma kun je alle kanten op. Je kunt gaan werken bij reclamebureaus, communicatiebureaus, evenementenbureaus, productiebedrijven (film, televisie), drukkerijen of uitgeverijen. Of je kiest voor een commerciële baan bij grafimediabedrijven of je start een eigen bedrijf. Als je verder wilt leren, kun je doorstromen naar meerdere hbo-opleidingen. Bijvoorbeeld Marketing- of Communicatiemanagement, Commerciële economie, Media- en Informatiemanagement, Kunst en Economie of Event Management.

Toelatingseisen

AanmeldenTenminste een vmbo-diploma (tl, kbl of gl), een mbo-diploma op niveau 3 of een overgangsbewijs 3-4 havo/vwo.

Meelopen

Wil je een ochtend of middag meelopen met deze opleiding? Stuur een mail naar communicatie@glu.nl. Vermeld je naam, de opleiding waarvoor je belangstelling hebt en hoe we je kunnen bereiken.

Filmpje

In een filmpje laten studenten van de opleiding Mediamanagement en Marketing zien hoe ze een PR-stunt bedenken en hun plan presenteren voor kledingketen America Today in Utrecht. Natuurlijk hebben ze het filmpje ook zelf gemaakt.

Bijsluiter

Lees de bijsluiter van Studie in Cijfers over deze opleiding.
De cijfers voor de kans op stage zijn niet relevant, wij garanderen al onze studenten een passende stageplek.