Studenten leren interactief reanimeren
De studenten van de opleidingen Game Artist en Game Developer van het Grafisch Lyceum Utrecht gingen op 9, 10 en 11 november aan de slag met een training reanimeren. Dit deden zij aan de hand van een interactieve serious game.
ââIk vind het belangrijk dat ik de studenten in deze opleiding meegeef dat er meer in de wereld is dan alleen maar entertainment gamesâ, zegt docent gaming Suzanne Ringeling. Daarom nodigde Suzanne de organisatie âHartveilige Schoolâ uit om de studenten een praktijkvoorbeeld van serious gaming te laten zien. Het was op twee manieren een leerzame les, want de studenten leerden tegelijkertijd hoe een reanimatie in zijn werk gaat. âHartveilige Schoolâ gaat langs scholen en brengt jongeren in aanraking met het leren reanimeren doormiddel van serious gaming.
Hoe werkt dat?
De reanimatiepoppen worden verbonden met een app op de telefoon of tablet van de student. Door minigames te spelen, leren de jongeren alle stappen van reanimeren: herkennen van een hartstilstand, hartmassage geven, beademen en de AED. De spelers halen scores en verdienen binnen een lesuur een certificaat.
Waarom deze game?
Het is belangrijk dat jongeren leren reanimeren. In Nederland krijgen namelijk zoân 2 mensen per uur en 300 mensen per week te maken met een hartstilstand. De game helpt jongeren op een leuke manier te leren reanimeren en daarmee het redden van mensenlevens.
Radio RTV Utrecht maakte een reportage van deze les. Luister naar de uitzending vanaf 08.00 m.
Radio RTV Utrecht maakte een reportage van deze les. Luister naar de uitzending vanaf 08.00 m.