Een schoolweek bij.. de opleiding Animatie en Audiovisuele Vormgeving
Studenten Jorian en Xander van de opleiding Animatie en Audiovisuele Vormgeving nemen in een zelfgeproduceerde miniserie de kijker mee met een schoolweek op het Grafisch Lyceum Utrecht. In opdracht van teamleider Sigrun Jording en docent Rob van Velsen maakten zij een vijfdelige miniserie waarin zij laten zien hoe het eraan toegaat bij deze veelzijdige opleiding.
Van opdracht naar eindproduct
Vierdejaars student Xander en eerstejaars Jorian blijken een goede match in deze productie. Met de hulp van docent Rob vonden ze elkaar tijdens de open dag van het GLU. Rob heeft diep respect voor deze twee makers: "Het verhaal, de sfeer, de beelden: ze zijn super realistisch!"
Tot diep in de nacht in de voorjaarsvakantie gingen de twee studenten aan de slag en bedachten het concept van de video's. De opdracht was om het verhaal door de ogen van de studenten te vertellen. ‘‘De promo-serie was ontzettend leuk om te maken. Ik heb echt geleerd hoe je zo’n opdracht aanpakt en hoe je alles uiteindelijk moet opleveren. Voor mij voelt het heel natuurlijk om voor de camera te staan. De grappen die ik in de video maak, zijn dezelfde soort grappen die ik op mijn YouTube-kanaal, JorianFX, zou maken’’, aldus Jorian.
Tot diep in de nacht in de voorjaarsvakantie gingen de twee studenten aan de slag en bedachten het concept van de video's. De opdracht was om het verhaal door de ogen van de studenten te vertellen. ‘‘De promo-serie was ontzettend leuk om te maken. Ik heb echt geleerd hoe je zo’n opdracht aanpakt en hoe je alles uiteindelijk moet opleveren. Voor mij voelt het heel natuurlijk om voor de camera te staan. De grappen die ik in de video maak, zijn dezelfde soort grappen die ik op mijn YouTube-kanaal, JorianFX, zou maken’’, aldus Jorian.
Als cameraman kon Xander zijn opgedane ervaring en technische kennis van apparatuur uit voorgaande leerjaren goed gebruiken. Tijdens de opnamen merkten ze ook dat flexibiliteit in deze productie belangrijk is. "Omdat we in het verhaal zo veel mogelijk ‘het echte plaatje’ moesten laten zien, hebben we niet volledig alle opnames van te voren bedacht. We liepen spontaan een klas binnen met de camera, om het allemaal zo echt mogelijk te houden. Hierdoor leer je goed om te improviseren", zegt Xander.
De jongens zijn trots op het eindproduct. Check de video voor het complete eindproduct!
De jongens zijn trots op het eindproduct. Check de video voor het complete eindproduct!
Praktijkopdrachten en erop uit
Het leuke aan de opleiding AAV vinden de jongens vooral dat je veel leert vanuit de praktijk. Jorian: ‘‘Bij AAV zit je niet alleen achter je laptop, maar je gaat ook écht naar buiten. Het plannen van opnames is vaak een stressvol en lastig proces. Maar hoe hectisch deze ook kunnen zijn, de opnamedagen zijn toch wel mijn favoriet!" Xander herinnert zich de videoclip die hij moest maken in leerjaar twee: "We moesten met een groep voor een echte band een muziekvideo moest maken. Daar kreeg je het hele proces mee van zo’n productie, van het eerste contact met de klant tot aan de opnames en het opleveren van de video. Dat was echt een super leuke opdracht.’’
Meer zien van deze kanjers?
Meer zien van deze kanjers?