Een project voor de Voedselbank Overvecht
Voor de Voedselbank Overvecht is een campagne en een website ontwikkeld, met als doel meer structurele donaties te genereren. Het project is een onderdeel van hun Proeve van Bekwaamheid (eindexamen). De Voedselbank krijgt steeds minder donaties, terwijl zij deze nu juist hard nodig heeft. De campagne en website moeten daar verandering in brengen. De samenwerking tussen de Voedselbank, de studenten van het Grafisch Lyceum Utrecht en het online marketing bureau Goldfizh, bood nieuwe verfrissende inzichten.
Eindproduct
Na het afronden van de Proeve van Bekwaamheid werd er een top drie uit de beste eindproducten gekozen. Volgens de Voedselbank dachten Jesse, Mila en Stijn het beste na over de oplossing en het design. Op vrijdag 5 november vond er een werksessie plaats en kregen zij de kans om het werk te presenteren. Tijdens de werksessie brainstormden de studenten nog eens flink over hun ideeën. Goldfizh gaf de studenten tips en professionele ondersteuning.
Een toffe opdracht
De studenten waren erg enthousiast over de opdracht. âIk vond het een toffe opdracht en een mooie uitdaging. We verdiepten ons in de Voedselbank en de doelgroep. We waren heel vrij. Natuurlijk maakten we gebruik van de bestaande huisstijl, maar waren ook vrij deze uit te breiden en te verbeteren als we dat nodig vondenâ , vertelt Jesse.
Mila vond het heel leuk om te zien wat haar medestudenten gemaakt hebben: ââWe leerden meer over de zeven principes van Cialdini, die we weer gebruikten in het uitwerken van onze ideeĂ«n. Robert Cialdini is de meeste bekende expert op het gebied van beĂŻnvloeding en overtuigen. Hij is met name bekend van zijn â7 beĂŻnvloedingswapensâ die de meest gebruikte richtlijn voor marketeers wereldwijd vormen. Uiteindelijk kwamen we op een idee om een podcast te maken, waarin de Voedselbank kon vertellen wat zij doen en waarom donaties zo belangrijk zijn.ââ
Mila vond het heel leuk om te zien wat haar medestudenten gemaakt hebben: ââWe leerden meer over de zeven principes van Cialdini, die we weer gebruikten in het uitwerken van onze ideeĂ«n. Robert Cialdini is de meeste bekende expert op het gebied van beĂŻnvloeding en overtuigen. Hij is met name bekend van zijn â7 beĂŻnvloedingswapensâ die de meest gebruikte richtlijn voor marketeers wereldwijd vormen. Uiteindelijk kwamen we op een idee om een podcast te maken, waarin de Voedselbank kon vertellen wat zij doen en waarom donaties zo belangrijk zijn.ââ
Verfrissende dag
Voor de Voedselbank was het een verfrissende dag. âHet is echt een casus die nu speelt, het is dus heel leuk om te zien hoe studenten met deze opdracht aan de slag gaan en de resultaten te zienââ, aldus Maud Boot van de Voedselbank.  ââVoor ons blijft het vaak bij reactief reageren, terwijl je er zoveel meer uit kan halen als je proactief mee bezigt bent en je de strategie aan de voorkant hebt uitgedacht. Voor ons gaat het erom dat wij een volwaardig pakket aan onze deelnemers kunnen geven. De communicatiestrategie kan daar zeker bij helpen. Goldfizh helpt ons daarbij met het delen van tips en ideeĂ«nââ.